La Follia. Polifem Consort

13 d'octubre de 2024
  • Segell Grans Concerts
imatge la follia

Qui ha dit que la música barroca i la contemporània no casen?

Un concert dedicat a dos períodes musicals històrics: el barroc i el s.XXI. La primera part està dedicada a escenes i àries de Händel, Rameau, Lully i Sartorio, amb instruments i criteris històrics. A la segona, però, els instrumentistes, amb tres instruments de vent i percussió, agafen l’instrument modern per estrenar la versió orquestral de “Vuit cançons desaforades” de Jordi Domènech amb textos de Groucho Marx, Tintin, internet i del mateix autor. 

L’any 2022, la nostra concertino, la vigatana Anna Urpina, va presentar el seu CD de debut, titulat “Baroque/Modern” amb obres del segle XVI, XVII i del XX i on interpretava peces de Biber, Telemann i Corelli, intercalades amb obres de Pärt, Webern o Guix, cada una amb el seu estil interpretatiu i el seu instrument adequat amb, per exemple, les cordes de tripa per a la música barroca. Aquesta atrevida proposta es va emportar un munt de bones crítiques i premis i ha situat a Anna Urpina com a un dels talents emergents més importants de casa nostra. 

Seguint una mica la mateixa idea, la proposta “La Follia” de POLIFEM CONSORT presenta una primera part dedicada a la música barroca, amb àries i escenes d’obres de Rameau i Händel, i una segona dedicada exclusivament al cicle de “Vuit cançons desaforades” de Jordi Domènech, director de POLIFEM CONSORT. Ens proposem posar en valor el talent dual de molts dels músics, que poden tocar amb totes les garanties tant un instrument barroc, amb criteris d’interpretació historicistes, com els instruments moderns, amb una sonoritat i tècnica diferents. La formació bàsica del concert, el conjunt de corda -amb instruments barrocs i instruments moderns-, es veu reforçada, a la segona part, per instruments de vent i percussió. 

El títol del programa vol reflectir tant l’atreviment que suposa voler portar un programa d’aquestes característiques als nostres auditoris, com l’homenatge també a tot un seguit d’heroïnes i personatges de caràcter que, en l’òpera barroca, han estat sempre fronterers amb la bogeria a causa de l’amor, la desesperació o el rebuig. 

“Vuit cançons desaforades” és un cicle escrit originalment per a veu i piano que presenta, amb molt d’humor i una bona dosi de surrealisme, algunes de les principals tècniques del cant contemporani com ara l’Sprechgesang, el recitat parlat, l’afinació relativa, etc. Algunes des les cançons ens serveixen, a més, per retre homenatge a dues dives fonamentals del s. XX: Cathy Berberian i Uma Sumac, explotant la vessant tant musical com actoral de les seves interpretacions, ja que, com diu l’autor al prefaci de l’obra, és molt difícil, en el cant contemporani, separar la interpretació vocal de la “performance”. Els textos són de Jules Verne, Groucho Marx, l’emperador Adrià i dels còmics de Tintin, entre d’altres. 

Evidentment hi ha molt poques veus que puguin enfrontar-se a un repte d’aquesta magnitud i que estiguin preparades tant en l’estil barroc com en el contemporani i que, a més, comptin amb una vessant actoral indiscutible. Tenim la sort de poder comptar amb nosaltres amb Maria Hinojosa, un fenomen que tenim a casa nostra amb una tècnica exquisida i una presència escènica inapel·lable i que, juntament amb l’autor, estrenà el cicle de cançons en la seva versió de cant i piano. 

Jordi Domènech 

----------

PROGRAMA 

I 

Follia barroca 

Furie terribili (de l’òpera “Rinaldo”) Händel 

Ah, spietato! (d’ “Amadigi”) Händel 

Follia Falconiero 

Quando voglio (de “Giulio Cesare in Egitto”) Sartorio 

Air de La follie (de “Platée”) Rameau 

II

J. Domènech: 

Vuit cançons desaforades  

Versió orquestral-estrena

1. Avant le concert. (Maleïda al·lèrgia). Text de l’autor.

2. Concerto "Alla Berberian". Text de l’autor i de Groucho Marx.

3. Lo renegaire. Text extret de les edicions de Tintin.

4. Plany. Adrià, emperador de Roma.

5. Cançó expressionista alemanya. Text d’internet.

6. Chansontapée (original d'A. Serra – orq. de J. Domènech). Poema de J.Verne.7. Aforismes moderns. Textos de Groucho Marx.

7. Carambachumbera. “AllaYmaSumac”. Text de Terenci Moix i de l’autor.

---------

A les 17 h, xerrada divulgativa a l’entorn del concert a càrrec de Jordi Domènech, cantant i compositor.

Consulta aquí el desplegable del cicle.

Sessions

  • 13 octubre 2024Dg18:00
    Sala 1 Ramon Montanyà
    Comprar

Detalls

Gèneres
Música
Cicles
Grans Concerts Vic, Temporada estable
Preu
10 € - 28 €
Durada
1 h 10 min
Organitzadors
Fundació L'Atlàntida

Fitxa artística

POLIFEM CONSORT

Anna Urpina, concertino i violí I (barroc i modern)

Cati Reus, violí II (barroc i modern)

Núria Pujolràs, viola (barroca i moderna)

Nicola Brovelli, violoncel (barroc i modern)

Mario Lisarde, violone i contrabaix

Nina Alcañiz, oboè barroc i modern

Amb

Juncal Salada, clarinet

Marc Casas, percussió

Sergi Marquilles, trompeta

 

Maria Hinojosa, soprano

Jordi Domènech, direcció, clavicèmbal, piano i compositor