Trilogies musicals. Dones compositores: Homenatge a Clara Schumann en els 130 anys de la seva mort

Del 17 de Gener al 21 de Febrer de 2026
  • Segell Grans Concerts

Xerrades a l'entorn del cicle Grans Concerts Vic amb el musicòleg Rafael Esteve 

Es tracta d’una trilogia, tres sessions portades a terme en tres dissabtes diferents. Les xerrades seran exposades amb to distès i escoltades en profunditat; elles mateixes ens revelen què hi ha més enllà d’un títol o fragment celebèrrim, juntament amb detalls significatius de l’època i la vida dels seus autors. 

Dissabte 17 de gener de 2026, Aula 20 EMVIC: Clara Schumann (1819-1896), Trio per a piano, violí i violoncel, op. 17

Dissabte 31 de gener de 2026, Aula 20 EMVIC: Monogràfic: Dones compositores al llarg de la història

Dissabte 21 de febrer de 2026, Aula 20 EMVIC: Monogràfic: Les simfonies d'Emilie Mayer (1812-1883)

Horaris de les sessions: De 10.30 a 13 h (pausa inclosa)

La primera part és més explicativa i la segona està més centrada en d'audició de l'obra treballada.

Entrades obertes a partir del 16 de setembre.

----------

CONTINGUTS DE CADA SESSIÓ:

Trilogia-2: Dones compositores

- Dissabte 17 de gener: Clara Schumann (1819-1896), Trio per a piano, violí i violoncel, op. 17

Clara té 27 anys i en porta cinc de casada amb Robert Schumann. Ja és mare de quatre fills i ho serà de quatre més. Compaginant una intensa vida familiar amb la seva tasca com a concertista internacional, encara troba el temps per compondre música de primeríssim nivell. Obra plena de subtileses formals dignes de ser admirades i analitzades en profunditat, aquesta serà la primera peça en format cambrístic que abordi, tot i dur ja també una llarga trajectòria com a compositora.

 

- Dissabte 31 de gener: Monogràfic: Dones compositores al llarg de la història

Des de la mítica Hildegard von Bingen, a l’albada del segon mil·leni, són moltes les dones que han escrit música. Potser moltes més de les que pensem, i certament moltes menys de les que llurs temps i/o la historiografia posterior van saber valorar. Dedicarem una sessió monogràfica a la memòria d’algunes de les compositores més representatives de cada època, donant lloc a una especial història de la música paral·lela i en absolut incompatible a la dels grans noms masculins que l’han configurat.

 

- Dissabte 21 de febrer: Les simfonies d'Emilie Mayer (1812-1883)

Tràgica infantesa i esplèndida maduresa. Així podríem resumir la trajectòria d'aquesta prolífica compositora, autora de vuit simfonies --no totes conservades-- i una quantitat ingent de cançons, música de cambra i obres per a piano sol. El seu prestigi la va dur a ser directora de l'Acadèmia de l'Òpera de Berlin. Contemporània de Clara Schumann i, com ella, de gran ressò en el seu dia, va caure posteriorment en un oblit del qual val molt la pena rescatar-la

 

TRILOGIES MUSICALS 2025-2026

Què són i per què les fem?

L'octubre del 2023 començàvem les sèries de tres xerrades-audició vinculades a alguns dels concerts més rellevants de la temporada. A partir d'una obra de la programació de l'Auditori, se'ns obre el ventall d'obres i autors relacionats que conforma cada temari. Aquest trajecte, el qual es va iniciar al Centre Cívic Joan Triadú amb un públic reduït, ha anat agafant una dimensió que enguany ens permet donar-li continuïtat des de les mateixes instal·lacions de l'Atlàntida.

Quan se'ns brinda l’oportunitat de conèixer des de dins obres d'una certa complexitat, lluny de semblar-nos inaccessibles, les podem sentir com a plenament vitals i properes. Aquesta és la vocació amb què varen ser escrites i una de les raons de la seva permanència. Entrar en el detall dels seus símbols, estructura i context històric ens obre la porta a un univers que sovint ni tan sols sospitàvem que existia, fins i tot dins les obres més conegudes del repertori.

A qui van dirigides?

A qualsevol persona amb interès per la música clàssica i els aspectes humanístics que l’envolten. Per això contextualitzem les obres accentuant-ne els vincles amb les altres arts i el pensament de cada època.

No cal tenir coneixements previs ni haver assistit a cursos anteriors, així com tampoc és imprescindible matricular-se a totes les sessions. Tenim alumnes incorporats recentment i d’altres que venen des de la primera convocatòria; persones sense cap mena de formació musical i d’altres amb la titulació superior. L’agenda es pot organitzar a la mida de cadascú, i tothom pot gaudir-ne gràcies al to distès i alhora detallista amb què s’exposen obres d’altíssima volada artística.

A càrrec del conferenciant:

Rafael Esteve Alemany ens proposa una aproximació vivencial a aquestes "grans obres" del patrimoni musical. Escoltades en profunditat, elles mateixes ens revelen què hi ha més enllà d’un títol o fragment (celebèrrims o desconeguts), juntament amb detalls significatius de l’època i la vida dels seus autors.

La seva formació i carrera artística l'han dut de l'orquestra simfònica a la docència, passant per la musicologia i la traducció especialitzada. El 1998 va crear l'Aula Oberta d'Audició Musical a l’Escola Municipal de Música de Girona, iniciativa que s'ha consolidat com a oferta cultural d'aquella ciutat i origen de molts altres projectes com les nostres actuals Trilogies. Donar a conèixer la música des d'una perspectiva humanística, és per a ell una prioritat vital i el motor de la seva trajectòria.

Titulacions: Grau superior de fagot (Conservatori Municipal de Barcelona), Postgrau en Interpretació orquestral (Guildhall School of Music and Drama de Londres), Llicenciatura en Psicologia (especialitat escolar, UB), Màster en Musicologia i Educació musical (UAB).

Sessions

  • 17 gener 2026Ds10:30
    Aula 20 EMVIC
  • 31 gener 2026Ds10:30
    Sala 3 Joan Anglada
  • 21 febrer 2026Ds10:30
    Sala 3 Joan Anglada

Detalls

Gèneres
Xerrada
Cicles
Escena Oberta, Grans Concerts Vic, Temporada estable
Preu
30 € per trilogia (25 € comunitat de padrins/es i alumnes de l’Aula d’Adults de l’EMVIC)
Durada
2 h 30 min (pausa inclosa)
Organitzadors
Fundació L'Atlàntida