Cantus Cölln. Motets de J. S. Bach

October 21, 2022
  • Grans Concerts
Imatge Cantus Cölln

Una formació històrica de referència internacional  

Únic concert a Catalunya en la seva gira de comiat amb una vintena d'intèrprets a l'escenari.

PROGRAMA:

Johann Sebastian Bach (1685 – 1750)

Singet dem Herrn ein neues Lied (BWV 225) 

Motet per doble cor 

Lobet den Herrn, alle Heiden (BWV 230) 

Motet per a soprano, alt, tenor i baix 

Fürchte dich nicht, ich bin bei Dir (BWV 228) 

Motet per a  doble cor 

Der Geist hilft unsrer Schwachheit auf  (BWV 226) 

Motet per a doble cor 

Jesu meine Freude (BWV 227) 

Motet pera  dos soprans, alt, tenor i baix 

Komm, Jesu komm (BWV 229) 

Motet per a cor doble 

Consulta aquí el programa de mà.

El conjunt vocal solista Cantus Cölln és una de les formacions d'aquest tipus més reconegudes del món. En la tradició del primer madrigal del Renaixement italià, així com en l'alt barroc alemany, el conjunt commou els oients de tot el món amb el seu ideal sonor: la lleugeresa del parlar cantando i la transparència en la veu principal creen espai per a les interpretacions expressives de Cantus Cölln, plenes de matisos i detalls. Des dels inicis de la seva carrera artística, el conjunt ha impressionat la crítica de manera unànime amb el seu so d'ensemble extraordinàriament homogeni, els seus tempi harmònics i la seva gran precisió de tons. Els més de 35 enregistraments en CD de Cantus Cölln han rebut nombrosos premis internacionals i inclouen rareses musicals i interpretacions pioneres de "clàssics" del repertori barroc. 

Fundat el 1987 per Konrad Junghänel, el conjunt vocal solista Cantus Cölln es va establir ràpidament en la vida musical internacional. Poc temps després de la seva fundació, la coneguda revista Diapason va qualificar l'especialista en repertori vocal alemany i italià del Renaixement i el barroc com un dels grans descobriments en el camp de la música antiga. En el transcurs dels seus més de 25 anys de desenvolupament, Cantus Cölln ha tingut un gran èxit amb la recuperació d'un repertori força oblidat i també ha presentat interpretacions trencadores de nombroses "obres estàndard" del repertori barroc. 

Cantus Cölln, ensemble de solistes, va ser fundat el 1987 pel reconegut llaütista Konrad Junghänel. Pocs anys després ja es considerava un del millors ensembles vocals del món.

Els seus esforços musicals es basen en el treball al voltant de la literatura vocal alemanya i italiana del Renaixement i el barroc. Inclou peces que durant molt de temps van ser rebutjades i que Cantus Cölln ha consolidat amb el suport incondicional tant del públic com de la crítica.

La major part dels prop de 35 CD que ha enregistrat, des del Vespro della beata Vergiine, els Salms de David de Schütz i fins als motets i les cantates de J. S. Bach, han rebut diversos premis internacionals de gran prestigi, com l’Edison Award, el Diapason d’Or, el fff de Télérama o el Grand Prix du Disc (Academie Charles Cros), així com nominacions a, entre d’altres, el Grammy i el Grammophone Award, el Caecilia Price i l’ECHO Klassik.

L'any 2000 Cantus Cölln va ser guardonat amb el cobejat premi Buxtehude de Hanse town Lübeck “pels seus extraordinaris resultats en el camp de la interpretació de la música sagrada”. L'últim guanyador d'aquest premi va ser Elliot Gradiner el 1994.

Si bé la carrera individual de cadascun dels membres de Cantus Cölln ha estat indubtablement reeixida, la crítica ha destacat sempre l'inigualable so homogeni del grup, fet que no influeix de cap manera la particularitat de cada una de les veus. La crítica posa de manifest contínuament el fet que els cantants —tots ells amb una reconeguda carrera com a solistes— impressionen el públic amb un so d'ensamble gairebé eteri sense perdre, però, el seu timbre vocal individual.

Ja des dels seus inicis, Cantus Cölln es va marcar com a objectiu l’assoliment de l’homogeneïtat, un enteniment musical “cec” en la composició del grup, gairebé sempre invariable. Per a un quartet de corda, aquests són principis bàsics, però malauradament difícils d’aconseguir en el canviant mercat musical de la música antiga. Això no obstant, els membres de Cantus Cölln són pràcticament els mateixos des que es va crear la formació, que augmenta els efectius de manera ocasional en el repertori de música sacra, quan requereix un orgànic més nombrós.

El seu repertori s’ha estès amb els anys, des del focus inicial en els madrigals i motets del segle xvii fins a completar les obres sagrades del barroc tardà. La importància del criteri en la selecció del programa que es vol desenvolupar és, evidentment, que la peça musical s’adapti a la manera d’interpretar dels solistes i que “guanyi” amb la seva interpretació. No es tracta només de la manera d’interpretar, sinó d’aconseguir un so que fusioni la màxima transparència possible amb l’emoció individual i el so sensual.

Alguna de les produccions més destacables que ha fet en aquests anys han estat el Vespro della beata Vergine de Claudio Monteverdi i els vespres de Johann Rosenmüller. Més endavant, les produccions de motets, i les primeres cantates i la missa en Re menor de Johann Sebastian Bach, que va aconseguir un gran ressò internacional.

Konrad Junghänel és un dels principals directors musicals especialitzats en música antiga. Va començar la seva carrera de llaütista de renom internacional. Des que va començar a estudiar a Colònia va col·laborar de manera simultània com a instrumentista amb René Jacobs, per a recitals i produccions d’òpera, i amb altres conjunts coneguts, com Les Arts Florissants, La Petite Bande o Musica Antiqua Köln, on va rebre grans elogis per la seva virtuositat extraordinària. Konrad Junghänel, ja sigui com a solista o com a membre de conjunts de música de cambra, ha actuat a tot Europa, als Estats Units, Japó, Amèrica del Sud i Àfrica. El 1987, gràcies al seu treball intens i continuat en el camp de la música vocal barroca, Konrad Junghänel va fundar el conjunt vocal solista Cantus Cölln, que actualment és un dels conjunts més estimats del seu tipus a tot el món. Des del 1994, té una càtedra al Conservatori de Música de Colònia.

Durant més d’una dècada, Konrad Junghänel apareix com a director convidat, tant a Alemanya com a l’estranger, en concerts i especialment en produccions escèniques del barroc i del període clàssic. El resultat del seu treball intens d’assaig amb conjunts barrocs especialitzats i també amb orquestres modernes ha estat reconegut de manera unànime. Els crítics descriuen els tempi vibrants, l’expressivitat dramàtica de la seva interpretació i els sons, fins i rics en color, dels conjunts que dirigeix. Els seus èxits recents en el teatre musical inclouen les produccions a la Komische Oper Berlin, el Deutschen Oper am Rhein de Düsseldorf, el Musikfestspiele Schwetzingen i el Wiener Festwochen. En aquests moments está preparant més estrenes, entre altres a Berlín i Wiesbaden.

Sessions

  • october 21 2022Fri20:00
    Sala 1 Ramon Montanyà

Detalls

Genres
Music, Música clàssica
Cycles
The EMVIC, Temporada estable
Price
10 € - 36 €
Duration
1 h 25 min (pausa inclosa)
Organizers
Fundació L'Atlàntida

Fitxa artística

Direcció: Konrad Junghänel  

Formació musical: Cantus Cölln  

Magdalene Harer, soprano 
Elisabeth Popien, contralt 
Hans Jörg Mammel, tenor 
Wolf Matthias Friedrich, baix