El pessebre, de Pau Casals

El gran oratori català en els cinquanta anys de la mort de Pau Casals

El 2023 serà un any molt especial: es compliran 50 anys de la mort de Pau Casals i 75 anys de la creació del poema El pessebre, escrit per Joan Alavedra i que inspirà aquest gran oratori que us presentem.

Gestat en ple exili, fruit de l’amistat entre Casals i Alavedra, des de la seva estrena l’any 1960 ha representat un poderós missatge pacifista que Casals, en la seva “creuada per la pau”, va portar en els seus darrers anys a diversos escenaris d’arreu del món.

L’origen del poema recula a la nit de Nadal de 1934, quan Joan Alavedra tornà a casa després d’estar empresonat amb el govern català al vaixell Ciudad de Cádiz pels fets d’octubre. Amb la seva filla petita Maria van fer el pessebre i ella li va demanar que fes parlar les figures. Aquella nit es posà a escriure el poema en una llibreta que regalà a la petita Maria.

L’any 1939, amb l’esclat de la Guerra Civil, la família Alavedra travessà els Pirineus per exiliar-se a la Catalunya Nord, on es retrobaren amb el seu amic Pau Casals, amb qui van compartir la Vil·la Colette a Prada de Conflent. L’any 1943, el poema El pessebre va guanyar els Jocs Florals de Perpinyà i Casals decidí musicar-lo. Fou el seu germà Enric qui l’instrumentà per a gran orquestra.

 

En aquesta producció estrenem la nova orquestració per a orquestra reduïda feta per la compositora Concepció Ramió. La instrumentació vol donar protagonisme a instruments de la cobla (flabiol, tenora i fiscorns) en aquells fragments d’arrel popular, respectant sempre l’esperit i la concepció original del mestre.

 

COPRODUCCIÓ VIC – IGUALADA – MANRESA NADAL 2023-24

Sessions

    Detalls

    Gèneres
    Música
    Cicles
    Temporada estable
    Preu
    -
    Durada
    1 h i 50 min
    Organitzadors
    Fundació L'Atlàntida

    Fitxa artística

    El pessebre

    Lletra: Joan Alavedra

    Música: Pau Casals

     

    Instrumentació: Concepció Ramió

     

    Solistes:

    Elena Mateo, soprano

    Mireia Pintó, contralt

    Roger Padullés, tenor

    Ferran Albrich, baríton

    Pau Bordas, baix

     

    Cors:

    Coral Canigó de Vic (Xavier Solà, direcció)

    Coral Càrmina de Barcelona (Daniel Mestre, direcció)

    Coral Mixta d’Igualada (Èric Varas, direcció)

     

    Orquestres:

    Orquestra de Cambra de Vic

    Orquestra Terres de Marca

     

    Direcció: Daniel Mestre